PLAY with Soundscape
Performance on Installation
Artwork(Kazuyuki Miyamoto, Tetsuro Funayama. since 2018)
The art works that directly approach the surrounding environment, such as outdoor landscape works and hands-on installations, are included in the surrounding sound environment regardless of the artist's intention. However, even considering the characteristics of human perception, it is mainly the visual element that the viewer consciously perceives in the art appreciation experience, and hardly perceives environmental sound or its spread. However, there are also works that perceive environmental sounds to obtain a richer appreciation experience. The art of practicing sound performance on works using expressions such as imitating environmental sounds belonging to the exhibition place as an act of recognizing the sound landscape that should be perceived when viewing art works Is an expression.
This is a new practice that was devised in 2018 with artist / researcher Tetsuro Funayama and aims to make a mutual approach to “space” and “sound” triggered by environmental art.
屋外における景観作品や体験型のインスタレーションなどの、周辺環境に対して直接的にアプローチを図るアート作品は、作家の意図とは関係なく周囲の音環境に内包されている。しかし、人間の知覚の特性から考えても、アート作品の鑑賞体験において鑑賞者が意識的に知覚するのは主として視覚的要素であり、環境音、あるいはその広がりを知覚することはほとんどないと考える。ただし、環境音を知覚することで、より豊かな鑑賞体験を得ることに繋がる作品もある。アート作品を鑑賞する上で、本来知覚されるべき音風景を認識させるための行為として、展示場所に帰属する環境音を模倣するなどの表現を用いて、作品上でサウンド・パフォーマンスを実践する芸術表現である。
2018年、アーティスト/研究者である船山哲郎と共に考案し、環境芸術を契機とする「空間」と「音」への相互アプローチを図る新たな実践である。